Plattelanders

Het plattelandersgezin Van Bergeijk is medio augustus 2007 naar Amerika verhuisd...

donderdag 17 januari 2008

Meneer Anders bedacht het anders

Ik word nog een expert in omrekenen. In de keuken van grammen en milliliters naar cups en tablespoons. Dat de buitentemperatuur in Fahrenheit wordt uitgedrukt is inmiddels gewoon, deze schommelt nu rond de 32 graden Fahrenheit, wat rond het vriespunt is in graden Celsius.



Bij de buitentemperatuur komt het niet op een graadje nauwkeurig. Bij lichaamstemperatuur wel: heeft een ziek kind een temperatuur van 38 graden of 40 graden koorts? Laura bleek zaterdagavond een temperatuur van 39.7 te hebben en ik bedacht me dat het wel handig was als ik dat, zo nodig, ook in Fahrenheit kon vertellen aan een arts. Dit keer kwam er geen dokter aan te pas, een zetpil paracetamol, slapen en nog een dagje op de bank hangen waren voldoende. Maar inmiddels weet ik, dankzij google, welke formule ik moet gebruiken om de temperatuur zowel in Celsius als Fahrenheit te kunnen uitdrukken:

Van Celsius naar Fahrenheit: de uitkomst delen door 5; uitkomst vermenigvuldigen met 9; daarna 32 erbij optellen.
Dus in het geval van Laura: 39.7 Celsius : 5 x 9 + 32 = 103.5 graden Fahrenheit.

Volgens het KNMI bestonden er in de achttiende eeuw tientallen verschillende schaalverdelingen voor de temperatuur, maar alleen Celsius, Fahrenheit en Kelvin hebben het overleefd. Dus de mensen die in die tijd leefden zullen ook weleens een communicatieprobleem gehad hebben, dunkt me. Veelzeggend dat de voornaam van meneer Celsius ‘Anders’ was. Gabriel Fahrenheit kwam in 1724 met zijn schaalverdeling, maar Anders Celsius definieerde het in 1742 anders.

Voor de verpleegkundigen onder u: andere standaardcontroles, zoals polsslag, bloeddruk en defaecatiepatroon worden wel eenduidig uitgedrukt. Dat scheelt weer.

Tot slot: het water in het bubbelbad was 104 graden F. Heet joh!

Geen opmerkingen: