Plattelanders

Het plattelandersgezin Van Bergeijk is medio augustus 2007 naar Amerika verhuisd...

woensdag 22 augustus 2007

Eerste indrukken (2)

Wheat, drugstore and stuff zijn dagelijkse kost!
Ter geruststelling: we zijn goed terecht gekomen hoor. Wheat: Kansas is de graanschuur van Amerika. De print op onze bankpassen hebben wuivend graan als achtergrond. De drugstore is de apotheek waar ik dagelijks langsrijd. En Amerikanen hebben het vaak over 'stuff': spullen/dingen.

Van ABC naar EE, BIE, SIE
Laura leert elke dag een letter van het alfabet op school. Ze had in Nederland de letters al leren herkennen en benoemen, dus het is knap verwarrend dat een A nu als EE uitgesproken wordt en een B als BIE en een C als SIE. Ze leren korte woorden die beginnen met de letter van de dag. Vandaag was de 'C' aan de beurt. Ze vertelde dat ze vandaag geleerd had dat je kat met een C schrijft en pet (cap) ook met een C. Ze benoemt de woorden in het nederlands en leest en spelt de woorden in het engels! Dat is echt maf, funny.

Rekenen, rekenen, rekenen
Adam had vandaag een makkie bij het vak 'science'. De leraar ging het metrische stelsel uitleggen. Die sommen waren snel gepiept voor Adam. Rekenen met inches, feet en miles is een stuk lastiger. En tijdens de weerberichten wordt de temperatuur in Fahrenheit uitgedrukt. Dus het kan zomaar 90 graden zijn, gelukkig blijft de thermometer dan bij ca. 35 graden Celsius steken! En een fles voor Sarah klaarmaken met de juiste hoeveelheden en verhoudingen is ook geen sinecure. Ik ga eerst een amerikaanse fles kopen met 'oz' erop, dat scheelt een heleboel rekenen.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Jaap en Hanneke,
Bedankt voor jullie verhuiskaart. Wat een overstap zeg! Een spannende tijd, wennen aan de nieuwe omgeving en cultuur. Ik ben benieuwd wat jullie daar gebracht heeft, en zou graag eens mailen. Welk adres kan ik daar het beste voor gebruiken?
Hartelijke groeten, ook van Petra,
Dirk
dirk@kurstjens.com

Unknown zei

Leuk om zo iets over jullie leven te kunnen lezen! Wij zijn net terug van vakantie samen met Peter en Corrine. Je snapt het; een soort kampweek gehad..

't Was hartstikke gezellig.

Alles goed? Succes bij jullie avontuur!!

Anoniem zei

hallo hallo,

Vandaag stond in de nieuwsbrief van school jullie adres dus ff gekeken leuk hoor!! Ja engels zal ff moeilijk zijn maar zometeen praten ze geen nederlands meer hoor hihi. Nog bedankt voor de houders van de maxi cosi ik heb alweer iemand er blij mee kunnen maken. Hier op school alles goed Rick voelt zich stoer in groep 8 en coen speelt weer lekker ja ja in groep 2 vindt hij ook heel stoer want hij heeft nu een rode sticker en een grote stoel.
Veel succes daar we blijven jullie volgen.

Groetjes fam. Verwoert Weteringbrug
Rick en Coen

Anoniem zei

Hoi Jaap en Hanneke!
Wij zijn net terug van vakantie en zagen jullie kaart! We hadden van mijn moeder al begrepen dat jullie de 14e vertrokken en dat dat voor de achterblijvende opa en oma best moeilijk was! Ik vind het een hele stap maar wel dapper dat jullie het aandurven! Ik hoop regelmatig in te loggen om jullie belevenissen te volgen! Ondertussen gaat bij ons het leven in Zeewolde ook weer zijn gewone gang! Heel veel sterkte met de te nemen hobbels maar vooral veel plezier daar!

Groetjes, Adriette, Niko, Rowan, Marnick en Danée

Anoniem zei

Via school jullie site gevonden.
Leuk om even wat over Laura te lezen. Groep 3 is hard aan het werk met veilig leren lezen met MAAN, ROOS, VIS, IK en SOK, ook pennenstreken en rekenen.
HARTELIJKE GROETEN VAN CAROLIEN

Anoniem zei

Hallo allemaal.
Via school jullie site gevonden. Leuk om even iets over Laura te lezen. Groep 3 is hard aan de slag met veilig leren lezen met MAAn, ROOS, VIS, IK en SOK. Ook pennenstreken en cijfers schrijven.
Hartelijke groeten van CAROLIEN
r.elshout@tiscali.nl

Anoniem zei

Heej Laura en de andere
Ik mis je heel erg
Veel plezier op school
Ik had 12 augustus nog een
kadootje maar je was er niet.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
elise

hennyboom zei

Hi daar, wat leuk om van alles over jullie te lezen. We missen jullie op het kinderkoor en in de kerk. We zijn nu nog maar met 13 kinderen. we oefenen hard voor kerst en hebben gisteren ook van de pepernoot gezongen. Nu ik weet hoe het moet, hoop ik vaker naar jullie te kijken,groetjes hennyboom

Anoniem zei

Lieve Hanneke, Jaap en alle kinders,
Wat een moeilijke tijd maken jullie door, vanmiddag toen de dominee zei, dat jullie mee luisterden naar de dienst, waren jullie even heel dichtbij. Het is zo moeilijk te bevatten dat jullie moeder, onze tante er niet meer is. Wat heb ik altijd genoten bij jullie thuis, zo lang al weer geleden, maar de herrinneringen komen terug. Een moeder en oma die nu bij de Heere mag zijn, weet je, de Rijkdom hierin is haast niet te bevatten. Het blijft zo'n gemis, maar de Heere vult alle lege plaatsen op, dat heeft Hij belooft en wat Hij belooft, doet Hij ook. Wij vanuit Stolwijk wensen en bidden jullie Gods Zegen toe en dragen jullie mee in ons gebed en leven.
Heel veel liefs, Marlies & André, Marinka & Dennis, Hendrik en Lenneke.

paul zei

hallo Jaap en Hanneke,

Ik (paul van elderen) heb vroeger bij Adam in de klas gezeten(op de rehoboth school) ik hoop dat ik misschien een mail adres van hem kan ontvangen en dan kan mailen. dat lijkt me heel leuk.

groetjes paul