Plattelanders

Het plattelandersgezin Van Bergeijk is medio augustus 2007 naar Amerika verhuisd...

maandag 21 juli 2008

VAKANTIE





Voor de neefjes en nichtjes in nederland is de vakantie ook begonnen. Maaike vond een toepasselijk stripverhaaltje....Dus als jullie nog geen vakantiebestemming weten....ben je van harte welkom!

Onze vakantiebestemming is in elk geval Amerika, waarschijnlijk een eind richting het oosten, naar St. Louis. Onderweg wellicht een bezoek aan een amusementspark.

Deze week hebben we een gast: een duitser die voor een projekt van Jaap werkt. Hij heeft in het voorjaar een zaterdag geholpen met een boom omhalen, dus wie weet worden er weer bomen geveld deze week? Wat mij betreft staat de naaldboom voor de veranda bovenaan het lijstje, die neemt veel daglicht weg. Als het tenminste niet te warm is om in de tuin te werken, de temperatuur loopt op tot 35+ graden. Groot verschil met nederland, van Gerrit Hiemstra begreep ik dat het daar nat en koud is, brrr.

vrijdag 18 juli 2008

Ice en ijskoud

Laura heeft leren lezen het afgelopen jaar. Dat zorgt soms voor humoristische situaties. Zoals vorige week, toen ze met Marieke naar muziekles ging. Bij de ingang van het lokaal hing een bordje ‘bandoffice’. Laura maakt ervan: band off ice. Ze lag zelf helemaal in een deuk. De band bestaat trouwens uit allerlei blaas en slaginstrumenten. 25 juli heeft Marieke haar eerste uitvoering. Volgend schooljaar krijgt ze muziekles op school, zowel koor (is verplicht) als dwarsfluitles en orkest.

Vanavond met de kinderen in een mexicaans restaurant gaan eten. Op uitnodiging van een kennis uit de kerk, die ook invaljuf is op school en haar man een collega van Jaap (mannen zijn uithuizig deze week): ’t wereldje is klein in Hesston. Ik snapte niet veel van de menukaart en bestelde op goed geluk een gerecht. Blijkt het uitgerekend bruine bonen te zijn! Minder favoriet, oftewel: lust ik niet. De kinderen nemen geen risico’s, die bestellen altijd frietjes en corn-dogs, maakt niet uit in welk restaurant we neerstrijken. Op het ijsje hadden ze zich verkeken: bleek een maaltijd op zich te zijn: een schelp van biscuit met een grote lel ijs, gecamoufleerd door veel slagroom en chocolade-saus. ’t Water loopt je in de mond, nietwaar?
Overigens waande ik me meer in IJsland dan in Mexico: de airco draaide weer op volle toeren. M.i. overdrijven de amerikanen hierin. Adam vreesde dat een van de ventilatoren ons om de oren zou vliegen. Het ding was instabiel en draaide zowat van het plafond. Het bleef bij een nearly accident.

Vorige week eens nagezocht of er een woord als ‘feestvarken’ bestaat in het engels (t.g.v. de verjaardagen van Adam en Marieke). Nee dus, party-pig is niet in gebruik. Stuitte wel op een ander grappig woord: party-pooper. Figuurlijk opvatten: dit is een spelbederver.

Adam leest een boek over denglish (engels spreken op z’n nederlands). Staat vol grappige uitspraken en flaters van politici en andere vooraanstaande personen. Wat te denken van: I hate you all heartely welcome (ik haat jullie allemaal van harte welkom). Sandwalker blijkt geen goede vertaling van een zandloper (hour glass begrijpt men wel). En bij ‘the wine is up’, stelt men zich rondvliegende wijnflesen voor. Laura neigt meer naar nederlands spreken op z’n engels. Als iets op een bepaalde manier moet, zegt ze: op die weg (on that way).

zaterdag 12 juli 2008

Feestvarkens


Woensdag waren Marieke en ik (Adam) jarig! Dat betekent feest! En natuulijk cadeautjes.

Marieke kreeg een handwerksetje, een Jungle Book 2 dvd (die we daarna zo’n tien keer gekeken hebben) en een groot legohuis. Daar is ze zo’n 6 uur mee bezig geweest (natuurlijk was dat niet het hele huis, omdat ik ook nog eenderde ervan in elkaar gezet heb, dus als Marieke het alleen gedaan had, had het zo’n negen uur geduurd). Van haar huis zijn drie verschillende sets. Nummer een (Market street) had ze al, nummer twee (green grocer) heeft ze nu gekregen en nummer drie (een cafe/hotel vaarvan we de naam nog niet weten) die ze nog niet heeft maar volgens mij binnenkort zal krijgen.

Ik kreeg eerst een legoset van Mars Mission. Die hebben allemaal te maken met astronauten die geland zijn op Mars en daar kostbare kristallen halen, waarbij ze worden tegengewerkt door aliens die vinden dat de kristallen van de hen zijn. Mijn set had een soort autootje dat je in een vliegtuig kon veranderen van de astronauten, en een klein ruimtescheepje van de aliens. En dat was alles wat er op tafel stond. Mam zij dat er nog een pakket voor mij zou komen (dat overigens al een dag daarvoor bezorgd had moeten worden), maar kennelijk had de UPS wat moeite met het vinden van ons huis. Na een dag wachten op een UPS-bus met een pakket (waarbij mam per ongeluk zei dat er een hoop gele blokjes in zaten, en mij daarna wijs probeerde te maken dat het best wel eens kaasblokjes konden zijn) kwam pap terug van z’n werk....... met het pakket! De UPS-chauffeur was met pakket en al verdwaald en pap was hem tegengekomen, had zijn auto er dwars voorgezet en gevraagd of er een pakket voor Adam van Bergeijk inzat, en kreeg meteen een doos mee.

Toen ik de doos uitgepakt had bleek er een gigantische bulldozer van technisch lego in te zitten! Natuurlijk begon ik meteen te bouwen. Na een drie uur bouwen was ik klaar. Nadat pap en ik batterijen gevonden hadden een een tandwiel op de goede plaats hadden gezet, reed hij perfect. Ik heb m’n kamer er al een beetje mee opgeruimd (door alles aan de kant te schuiven) en heb al plannen om er s’winters een sneeuwschuiver van te maken. We hadden trouwens wel geluk gehad, want de bulldozer is net uit de verkoop genomen en die van mij was de laatste die ze nog hadden....

zaterdag 28 juni 2008

Koffers vol pakjes






Als kleren de man maken, zit Tim wel goed. We hebben heel veel pakjes gekregen van familie en vrienden uit nederland. Alles verdeeld over de koffers van opa van der Hoek, tante Esther en tante Eline. Gele pluche klompen (waar Sarah nu op loopt), slabbetje met molentjes, rode pet met opdruk ‘stoer’ en mutje met opdruk ‘my dad is stronger than your dad’, een fopspeen met koeitjes erop, Nijntje kinderbestek, Jip en Janneke koffertje en nog veel meer. Drie stapels met leuke babykleren, dus we zijn erg verwend. We hadden ook al pakjes over de post ontvangen. Hartelijk bedankt! We hadden geen jongensbabykleren meer, Adam wordt al 13, schoenmaat 41 ondertussen, baard in z’n keel, een echte puber. Tim ‘groeit als kool’, maatje 56 zit al krap en wordt kort. Het is een tevreden mannetje, hij begint steeds vaker te lachen en ‘bestudeert’ zijn omgeving met een ernstige blik.

En wat voor weer het bij ons is....? Die vraag wordt ons vaak gesteld. Overdag wel 35 graden, met een warme bries. Vannacht onweer en regen, dus de beek loopt bijna over. In nederlandse kranten stond onlangs dat er tornado’s waren in Kansas. Gelukkig niet in Hesston. We hebben wel regelmatig een tornado watch (een soort wacht omdat het weer kans geeft op een tornado) of tornado warning (dan is ergens in Kansas een tornado gesignaleerd) en severe thunderstorm warning (de verwachting van zware onweersbuien). Mocht een tornado dichtbij gesignaleerd worden, dan gaat een luchtalarm en kun je het beste naar de benedenverdieping verhuizen naar een ruimte zonder ramen. Is dit seizoen nog niet voorgekomen hier. Maar het weer kan zeer plotseling omslaan. Dat maakten we twee weken geleden mee: opa en de tantes kwamen half zes aan op het vliegveld zonder problemen, twee uur later zat de luchthaven dicht (helaas vertraging voor Jaap) vanwege een tornado en noodweer, flood (zware regenval, overstroming).


Foto: nog even kroelen met tante Esther voordat ze weer naar nederland vertrekt.

vrijdag 27 juni 2008

Laura’s verjaardag







We hingen mooie slingers op. De kadootjes waren leuk. Ik had een step (roze Barbie-step) gekregen en een armbandje en twee colour wonderboeken (dat zijn stiften en er komen allemaal mooie tekeningen en kleuren uit, een soort toverkrasblok). Ik heb van de buurkinderen twee webkinz gekregen, dat zijn knuffels waar je op internet spelletjen mee kunt spelen.
Opa was er ook. Het was een leuke tijd.
Ik ben 7.
Op mijn verjaardag was het ook garage-sale, soort rommelmarkt vanuit je garage. Ik kreeg van iemand in de straat gratis een Odie-knuffel. Ik denk dat ik 10 kadootjes had!


Papa had poffertjes gebakken.

maandag 9 juni 2008

Oost West thuis (in danger) best.











Wij kregen op 3 juni een nieuwe trampoline. Het was toch wel een beetje heet. Het was toen al 35 graden ook al is het al weer lente. Laura zei dat Sarah ook al snel op de trampoline kan springen, maar Adam en ik ( marieke ) zeiden dat tijd snel gaat maar niet zo snel als jij denkt. Sarah is immers nog maar 1 jaar en ( dus ) bijna 15 maanden. Ook Tim krijgt het naar zijn zin in amerika. Ik ( marieke ) ga al naar middle school. Laura gaat naar second grade, wat groep 4 is. En ik ga naar fifth grade, dat is groep 7, en Adam gaat naar 8th grade, wat twede klas in middelbare school betekent. En dus zit kindergarten, 1st grade, 2nd grade, 3rd grade, 4th grade bij een school en 5th grade, 6th grade, 7nd grade, 8th grade bij een school. En dan tellen ze door met 9th grade, 10nd grade, 11th grade en uiteindelijk ook nog 12th grade er allemaal bij een school. Wij, half amerikanen hebben al ZOMMERVAKANTIE leuk he? Ook was er iets heeeeeeeeeeeel erg stoms geweest. Van 5 tot 6 juni kon, kon er een tornado komen. Gelukkig is die er niet geweest. Toch waren we bang. Maar je weet altijd aan het weer wanneer je een tornado op komst kan komen. Als het warm is en toch een beetje winderig, heb je kans. Ook hadden we bijzonder bezoek. Wij hebben de laatste twee weken een paar slangen gezien. Hier moet je de deur altijd sluiten als je naar binnen gaat. Anders komen de slangen echt wel binnen! Ik denk toch wel dat ik weet waarom je hier zoveel zomervakantie kan krijgen. Omdat wij alle dagen een hele dag naar school moeten. Okee, elke schooldagen maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag.


En een tip, dit schooljaar was erg leuk en soms moeilijk in het begin. Hartelijke groeten van Marieke van Bergeijk